We leven in een bijzondere tijd. Wie had een jaar geleden gedacht dat thuiswerken in december 2020 de norm zou zijn? En we medewerkers soms maanden niet zouden zien? Ook de beoordelingsgesprekken die aan het eind van het jaar weer voor de deur staan, zullen waarschijnlijk gesprekken op afstand worden. Schravenmade geeft u 5 tips.
Wellicht overweegt u om de beoordelingsgesprekken uit te stellen tot het moment dat de maatregelen worden versoepeld en u elkaar weer op de werkplek kunt ontmoeten. Wij adviseren u dat niet te doen, zeker nu er voorlopig geen zicht is op een snelle versoepeling van de maatregelen.
Het is belangrijk om ieder jaar een beoordelingsgesprek te voeren. Bovendien is het juist in deze tijd goed om in gesprek te blijven met uw medewerkers. Veel werknemers hebben dit jaar veel veranderingen en onzekerheid in hun werk- en privésituatie ervaren. Daarom is het fijn om juist nu gesprekken te voeren en met extra aandacht te kijken hoe het met uw medewerkers gaat.
Ook, of juist in deze tijd is het belangrijk om uw medewerkers te stimuleren zelf de regie te nemen over hun prestaties en ontwikkeling. Vraag ze dus om expliciet na te denken over hun functioneren, afgezet tegen de gemaakte (jaar)afspraken én de huidige situatie. Daarvoor kunnen zij harde gegevens verzamelen (geschreven uren, budgetten, doorlooptijden en deadlines), maar ook feedback ophalen bij anderen (collega’s, klanten en andere contactpersonen).
Vraag uw medewerkers ook na te denken over het komend jaar. Wat hebben zij van u nodig om hun werk goed te kunnen (blijven) doen? Moeten doelstellingen worden bijgesteld of prioriteiten worden verlegd?
Als u door de coronamaatregelen niet meer op de werkplek bij elkaar komt, zult u een andere oplossing voor het gesprek moeten zoeken. Kies daarbij niet voor de telefoon, daarmee mist u de non-verbale communicatie. U en uw medewerkers zijn waarschijnlijk inmiddels wel gewend om te vergaderen via Zoom, Google Meet of Microsoft Teams, dus dat is een goede optie.
Het is belangrijk om juist nu wat langer stil te staan bij de situatie van uw medewerkers en goed door te vragen. Ervaren zij stress? Vrezen zij voor hun baan? Hoe is de thuiswerksituatie: missen zij hun collega’s, nemen ze voldoende pauze en hoe zorgen zij ervoor dat ze geen rug-, nek- en schouderklachten ontwikkelen? Wat zijn hun positieve ervaringen met de huidige situatie? En wat hebben zij van u als werkgever nodig om zo goed mogelijk te functioneren?
Bereid u ook voor op vragen van medewerkers over de financiële situatie van het bedrijf, nu en in de toekomst. Geef als dat mogelijk een reëel beeld en voorkom dat u gaat speculeren.
Zorg voor een heldere agenda en informeer de medewerker van tevoren over het doel en de inhoud van het gesprek. Reserveer in de agenda heel nadrukkelijk tijd voor het hierboven besproken punt 4 en agendeer het functioneren of de beoordeling als apart bespreekpunt. En maak tijdens het gesprek vooral ook ruimte voor ontspanning. In online videogesprekken hebben we de neiging om vooral zakelijke gesprekken te voeren. Online gesprekken zijn bovendien mentaal zwaarder dan offline gesprekken. Las dus een pauze in, drink samen koffie en praat ook even over iets anders. Een nieuwsgierig kind, huisdier of een kunstwerk op de achtergrond zijn goede onderwerpen om op in te haken.
Het arbeidsrecht is voortdurend in ontwikkeling. Wetgeving verandert continu, rechtspraak en literatuur geven steeds weer een andere kijk op de zaken.