De handhaving van de zogenoemde wet DBA was eerder al opgeschort na felle kritiek en veel onrust. Veel opdrachtgevers vonden de nieuwe regels onduidelijk, waardoor zzp’ers (opdrachtnemers) inkomsten verloren.
Wanneer is een opdrachtgever volgens de Belastingdienst kwaadwillend? Dat is wanneer hij ‘opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking (en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast)’, aldus de fiscus.
De Belastingdienst richt zich nu alleen op de ernstigste gevallen van kwaadwillendheid. Tot 1 juli 2018 blijft dat zo. Maar vanaf 1 juli 2018 handhaaft de fiscus in alle gevallen, wanneer hij de volgende drie criteria allemaal kan bewijzen:
Deze handhaving vindt plaats in het kader van de reguliere controles loonheffingen.
De opschorting betekent dat opdrachtgevers en opdrachtnemers tot 2020 geen boetes of naheffingen krijgen als achteraf geconstateerd wordt dat er sprake is van een dienstbetrekking.
Het is de bedoeling dat in 2020 een nieuwe wet de oude vervangt. De omstreden wet DBA was juist bedoeld om een beter onderscheid te kunnen maken tussen zzp’ers en mensen in loondienst, en om verkapte dienstbetrekkingen van zelfstandigen tegen te gaan. Maar er bleven onduidelijkheden omdat de arbeidswetgeving niet meer past bij de huidige praktijk voor opdrachtgevers en opdrachtnemers.
Of iemand een werknemer is, wordt onder meer bepaald door de vraag of er sprake is van een gezagsrelatie. Er zouden verhalen de ronde doen dat het bijwonen van één vergadering er voor zorgt dat een werkende als werknemer gekwalificeerd wordt, in plaats van als opdrachtnemer.
De Tweede Kamer heeft het kabinet opgeroepen om voor 1 januari 2019 te verduidelijken wat dit begrip – onder de huidige wetgeving – inhoudt. Het kabinet gaat in overleg met de betrokkenen over de knelpunten. De regering belooft nog voor de zomer te zullen toelichten hoe dit begrip wordt verduidelijkt.
Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en staatssecretaris Menno Snel (Financiën) wijzen in een brief aan de Tweede Kamer op het concurrentienadeel voor bedrijven die zich aan de regels houden, omdat andere bedrijven ‘handige constructies gebruiken om lonen te drukken en risico’s af te wentelen’.
In vakbondskringen wordt gemengd gereageerd. “Op zich is het positief dat het kabinet aangeeft meer te willen doen op handhaving van schijnzelfstandigheid ten aanzien van kwaadwillende opdrachtgevers. Dat is ook keihard nodig. Het CNV vreest echter dat ook met deze uitbreiding de handhaving te weinig zal zijn”, stelt voorzitter Maurice Limmen van CNV. Echte handhaving verwacht hij op basis van de aankondigingen pas na 2021.
Bron: pwnet.nl
Het arbeidsrecht is voortdurend in ontwikkeling. Wetgeving verandert continu, rechtspraak en literatuur geven steeds weer een andere kijk op de zaken.