Als het goed is, bespreekt iedere werkgever van tijd tot tijd met zijn werknemers hoe het gaat. Niet alleen informeel bij de koffieautomaat, maar ook formeel, liefst als onderdeel van een gesprekscyclus. Daarbij worden in de praktijk de termen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek nog wel eens door elkaar gehaald, terwijl de betekenis ervan verschilt. Schravenmade Advocaten legt graag uit waar dit verschil in zit en vertelt daarnaast aan welke regels werkgevers zich moeten houden.
De term functioneringsgesprek komt in de wet niet voor. In de praktijk wordt de term vrijwel altijd gebruikt als aanduiding voor een tweezijdig en gelijkwaardig gesprek. Tijdens een functioneringsgesprek komen zowel het functioneren van de werknemer als het functioneren van de leidinggevende en de organisatie ter sprake. Samen kijken zij naar wat er goed gaat en naar wat er beter of anders kan. Een functioneringsgesprek maakt meestal deel uit van een periodieke gesprekscyclus.
Ook de term beoordelingsgesprek komt niet in de wet voor. Een beoordelingsgesprek is, anders dan een functioneringsgesprek, eenrichtingsverkeer. Het is een ongelijkwaardig gesprek waarbij het functioneren van de werknemer door de werkgever wordt beoordeeld. Daar waar in een functioneringsgesprek ook naar de toekomst wordt gekeken, gaat een beoordelingsgesprek altijd over het verleden. Een beoordelingsgesprek maakt vaak onderdeel uit van een gesprekscyclus of een promotietraject. In de praktijk wordt een beoordelingsgesprek vaak pas gehouden op het moment dat de werknemer niet voldoende functioneert en de werkgever wil starten met het opbouwen van een ontslagdossier.
Omdat beide gesprekken niet in de wet voorkomen, zijn er ook geen wettelijke regels voor het voeren en afwikkelen van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Zo is een werkgever niet verplicht om jaarlijks werknemersgesprekken te voeren. Het jaarlijks voeren van werknemersgesprekken valt wel onder ‘goed werkgeverschap’.
Daarbij kan in het algemeen worden gesteld dat werkgevers:
Heeft u te maken met een slecht functionerende werknemer? Hebben opgestelde verbeter- en ontwikkelplannen niet voor verbetering gezorgd? En hebben de gevolgde scholing of de verbeterde arbeidsomstandigheden ook niets uitgehaald? Dan heeft u de mogelijkheid om de medewerker wegens disfunctioneren te ontslaan.
Het is dan wel van belang dat u beschikt over een goed gedocumenteerd ontslagdossier, met daarin de (liefst ondertekende) verslagen van de functionerings- en beoordelingsgesprekken, (liefst ondertekende) verbeter- of ontwikkelplannen, onderliggende e-mails en andere bewijsstukken. Ontbreken deze stukken? Dan zal uw ontslagaanvraag weinig kansrijk zijn.
Heeft u vragen over de regels omtrent functionerings- en beoordelingsgesprekken? Advies nodig over een functioneringstraject? Of heeft u andere vragen over het arbeidsrecht? Neem dan contact met ons op, de specialisten arbeidsrecht van Schravenmade Advocaten beantwoorden ze graag.
Het arbeidsrecht is voortdurend in ontwikkeling. Wetgeving verandert continu, rechtspraak en literatuur geven steeds weer een andere kijk op de zaken.