Binnen het arbeidsrecht gebeurt er traditioneel veel. Ieder jaar wijzigen wetten en worden regelingen uitgebreid of juist ingeperkt. Maar 2020 was wel een heel turbulent jaar. Niet alleen omdat de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) in werking trad en het ambtenarenrecht wijzigde, maar natuurlijk ook vanwege covid-19. En hoewel 2021 qua wetten en regelingen een stuk rustiger lijkt te worden, zijn we voorlopig nog niet van de gevolgen van de coronacrisis af.
We kunnen ons voorstellen dat u vanwege de coronapandemie en de ontwrichting die de ‘intelligentie lockdown’ met zich meebracht niet meer precies meer weet waar u sinds dit jaar allemaal rekening mee moet houden. Graag zetten we daarom nog even op een rijtje wat er het afgelopen jaar wijzigde:
1. Op 1 januari 2020 trad de Wab in werking. Dat betekent dat:
2. Op 1 januari 2020 trad ook de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Hierdoor vallen de meeste ambtenaren nu onder het reguliere arbeidsrecht.
3. Sinds 1 april 2020 kunt u gebruik maken van de Regeling compensatie transitievergoeding. Dit betekent dat u bij het UWV de transitievergoeding kunnen terugvragen die u hebt betaald aan werknemers die u hebt moeten ontslaan wegens langdurige arbeidsongeschiktheid.
4. Met de invoering van de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG) op 1 juli 2020 mogen partners, na de komst van een baby, maximaal 6 weken geboorteverlof opnemen. Daarvan moet u 1 week betalen, voor de andere 5 weken aanvullend geboorteverlof verzorgt het UWV een uitkering van 70% van het loon.
Qua wet- en regelgeving zal 2021 niet zulke grote wijzigingen in het arbeidsrecht met zich meebrengen als 2020. Maar ook 2021 zal ongetwijfeld een roerig jaar worden. Als gevolg van de coronapandemie zijn op dit moment veel bedrijven aan het reorganiseren. De NOW 3.0, die loopt vanaf 1 oktober 2020 tot 1 juli 2021, maakt dit ook mogelijk. De verwachting is bovendien dat veel bedrijven na afloop van de steunmaatregelen toch failliet zullen gaan, met veel banenverlies tot gevolg.
Op dit moment is voor 2021 het volgende bekend:
1. Op 1 januari 2021 vervalt de mogelijkheid om werknemers die veel thuiswerken een onbelaste vaste reiskostenvergoeding te blijven betalen. Vanaf die datum mogen alleen nog de daadwerkelijk gemaakte reiskosten onbelast worden vergoed. Reist de werknemer 36 weken of 128 dagen per jaar naar een vaste werkplek? Dan mag nog steeds een vaste onbelaste reiskostenvergoeding worden betaald.
2. Op 1 januari 2021 wordt ook de regeling die ziet op de vaste vergoeding voor kleine kosten geschrapt. Een vaste thuiswerkvergoeding zit er dus op basis van die regeling niet meer in. Naar verwachting zullen er in 2021 nieuwe regelingen komen die het (onbelast) vergoeden van een combinatie van reiskosten en thuiswerkkosten mogelijk maken.
3. Vanaf 1 januari 2021 krijgen kleine werkgevers die hun onderneming stoppen wegens pensionering of ziekte, onder voorwaarden, recht op compensatie van de transitievergoeding. Ook als het overlijden van de ondernemer leidt tot het stopzetten van de onderneming is compensatie mogelijk.
Uiteraard zullen wij u ook in 2021 op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen het arbeidsrecht. Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan contact met ons op, de specialisten arbeidsrecht van Schravenmade Advocaten beantwoorden ze graag.
Het arbeidsrecht is voortdurend in ontwikkeling. Wetgeving verandert continu, rechtspraak en literatuur geven steeds weer een andere kijk op de zaken.